Okay, hold fast. Det her bliver måske lidt nørdet. Så nu får du to muligheder. Du kan nøjes med at læse den korte version her i første afsnit. Eller du kan læse min uddybende forklaring af, hvorfor kommunikation kommer før marketing. Du vælger selv.
Den korte version
Hvad foretrækker du? Coca Cola eller Pepsi? De to typer af cola skaber forskellige billeder i dit hoved, måske får du lyst til cola nu. Du har måske forskellige minder fra din barndom med cola. De to mærker har gennem rigtig mange år opbygget brandværdi, fordi de har været stringente i deres kommunikation og skabt fortællinger, der viser hvem de er og hvad de står for.
De tanker og følelser der opstod, da du læste Coca Cola eller Pepsi er opbygget og lagret i din hjerne over tid. Så, bad news er, at du ikke kan skabe de samme tanker og følelser hos din målgruppe på kort sigt ved at skubbe annoncer ud på Facebook. Desværre, der er ikke noget hurtigt fiks til at opbygge layalitet hos dine kunder. Det skabes gennem en stærk brandværdi og det kræver et strategisk arbejde, som udspringer i din virksomheds kommunikation. Dermed ikke sagt, at du skal stoppe alle dine annoncer eller rulle din marketing tilbage. Det er aldrig for sent, at tage hul på det strategiske arbejde og du bliver heller aldrig færdig med det.
Er du blevet nysgerrig? Så kommer her den lange version.
Den lange version er til dig, der vil arbejde med værdiskabende marketing
En lille en mindre virksomhed har ofte ikke en nedskrevet kommunikationsstrategi, strategien er en del af virksomhedens DNA, den lever i virksomheden gennem ejerlederen. Når virksomheder vokser, er det en god idé at gøre startegien brugbar og tilgængelig for alle virksomhedens medarbejdere og alle der har berøring med virksomhedens kommunikation og marketing.
Kommunikationsstrategien indeholder retningslinjer, der støtter op om jeres forretningsmål. Den beskriver hvem I kommunikerer til, hvilke kanaler I anvender til at nå hvilke målgrupper, og med hvilket budskab. Startegien skal sikre ensretning i jeres kommunikation -både i jeres interne og eksterne kommunikation. Ensretning er essentiel for at jeres budskaber brænder igennem hos jeres målgruppe.
Kommunikationen er altså hele essensen af det arbejde som markedsføringen udfører. Man kan se marketing som distributionskanaler af budskaberne i jeres kommunikation.
Der er mange måder at arbejde med en strategi. Hvis strategien skal have værdi for organisationen, så skal den ud at leve i organisationen.
Enhver virksomhed jeg kender vil sige ja tak til flere ressourcer til marketing. Alle føler i perioder, at der mangler både hænder og penge, især fordi man hurtigt forsvinder i mængde i den digitale verden. Man kan blive ved med at tilføje nye tiltag til marketingafdelingen. Men hvor meget behøver man egentlig? Der findes ikke noget quickfix i marketing, der skaber bæredygtige, langvarige resultater for virksomheden. Man kan nå meget på kort tid, hvis man kaster mange penge efter det. Men penge og tid er ofte en mangelvare i marketing og det er i min verden faktisk rigtig godt. Det tvinger os nemlig til at tænke strategisk og på den lange bane. Det er både en mere bæredygtig tilgang til arbejdet med marketing og måden at opbygge en virksomhede brandværdi.
Seneste kommentarer